Gemeentezorg (beleid over pastorale zorg)

Als iemand vastloopt in het leven, willen we graag dat deze persoon zo snel mogelijk wordt geholpen. Het gebeurt dan regelmatig dat de kerk (een deel van) de verantwoordelijkheid van de hulpvrager overneemt om sneller tot een oplossing te komen.

Als Excellence Kerken willen we de verantwoording juist bij de hulpvrager laten. Daardoor leert de hulpvrager met dit probleem om te gaan en zal hij of zij een ander probleem dat zich voordoet beter kunnen oplossen. Deze aanpak verhoogt de weerbaarheid van de hulpvrager.

Een probleem in iemands leven is vaak een goede aanleiding om iemand te stimuleren in geestelijke groei. Juist in een probleemsituatie – als we zelf niet meer weten hoe het moet – zijn we als mensen afhankelijk van God en leren we ons toevertrouwen aan Hem.

Graag denken we met de pastorale medewerkers en oudsten na over de rol die de gemeente heeft bij het helpen van mensen in problemen. Hoe kunnen we deze situaties benutten om mensen geestelijk te laten groeien en krachtiger personen te maken?

Voor meer informatie of voor het aanvragen van een oriënterend gesprek kunt u telefonisch contact met ons opnemen of het contactformulier invullen.